Asrın projesi olarak gösterilen Marmaray'da sona gelindi. İlk kez Sultan Abdülmecit tarafından düşünülen projenin 2013 Ekim ayında bitirileceği açıklandı. Boğaz'ın iki yakasını birbirine bağlayacak proje ile Halkalı ile Gebze arasında modern ve yüksek kapasiteli bir banliyo demiryolu sistemi kurulacak.
GEBZE HALKALI ARASI 105 DAKİKA OLACAKİstanbul Boğazı'nın her iki yakasındaki demiryolu hatları, İstanbul Boğazı'nın altından geçecek olan bir demiryolu tünel bağlantısı ile birbirine bağlanacak. Hat, Kazlıçeşme'de yeraltına girecek; yeni yeraltı istasyonları olan Yenikapı ve Sirkeci boyunca ilerleyecek, İstanbul Boğazı'nın altından geçecek ve diğer bir yeni yeraltı istasyonu olan Üsküdar'a bağlanacak ve Söğütlüçeşme'de tekrar yüzeye çıkacak. Proje ile Gebze - Halkalı arası 105 dakika, Bostancı - Bakırköy arası 37 dakika, Üsküdar - Sirkeci arası ise 4 dakikada geçilebilecek.
DÜNYANIN EN DERİN BATIRMA TÜP TÜNELİProjenin en merak edilen ve ilgi çeken noktası ise Boğaz'ın altında inşa edilen batırma tüp tüneli. Yapımı için yaklaşık 1 milyon metreküp kum, çakıl ve kaya çıkartılan 1.4 km uzunluğundaki tünel, 11 parçadan oluşuyor. Deniz tabanına açılan hendeğe dikkatle yerleştirilen parçalar, 60 metre derinlikte birleşiyor. Proje bu özelliği ile de dünyanın en derin batırma tüp tüneli ünvanına da sahip.
MARMARAY'A 15 BİN ZİYARETÇİMarmaray'da yürütülen çalışmalarla ilgili İHA muhabirinin sorularını yanıtlayan proje yetkilileri, şimdiden ziyaretçi akınına uğradıklarını söyledi. Projenin başladığı 2004 yılından bu yana bilim çevreleri, akademisyenler ve öğrencilerin büyük ilgisi çektiğini kaydeden yetkililer, "15 bine yakın ziyaretçimiz oldu. Birçok ülkeden, bir çok üniversiteden sivil toplum kuruluşlarından ziyaretçilerimiz oldu. Bu hem projenin tanıtımı hem de ülkemizin tanıtımı açısından çok önemlidir" dediler.
Marmaray'ın dünyadaki en büyük ulaşım altyapı projelerinden biri olduğuna dikkat çeken yetkililer, "İyileştirilmiş ve yeni demiryolu sisteminin tamamı, yaklaşık 76 km uzunluğunda olacaktır. Proje, ana yapılar ve sistemler, batırma tüp tünel, delme tüneller, aç-kapa tüneller, hemzemin yapılar, 3 yeni yeraltı istasyonu, 36 yerüstü istasyonu, bakım tesisleri, yerüstüne inşa edilecek olan yeni bir üçüncü hat dahil olmak üzere, mevcut hatların iyileştirilmesi, tamamen yeni elektrikli ve mekanik sistemler ve temin edilecek olan modern demiryolu araçlarını kapsayacak olan 4 bölümden oluşacaktır" diye konuştular.
29 EKİM 2013 TARİHİNDE BİTECEKYetkililer projenin Ayrılıkçeşme'den girildiğinde Kazlıçeşme'den çıkılabilecek noktaya ulaştığını belirterek, "Artık tüneller tamamen birbirine bağlanmış durumda. Yine aynı şekilde giriş noktamızda istasyon binalarımız bitmeye yaklaştı. Raylar döşenmeye başladı. Bunların çalışması halen sürüyor. Şu anda ray kaynak işine de başlandı. Başbakanımızın telaffuz ettiği bir tarih 29 Ekim 2013 bu tarih itibari ile sistemin içinde tren çalışacak şekilde olmasına gayret gösteriyoruz" ifadelerini kullandı.
TÜNELLER DEPREME DAYANIKLIProjenin sözleşme gereği 7,5 büyüklüğündeki bir depreme dayanıklı olarak dizayn edildiğini söyleyen firma yetkilileri, şunları söyledi:
"200 metrede bir acil çıkışlar var. Sistemin yangın güvenliği tünel içerisine ve istasyon binalarına inşa edilecek. Şu anda inşaat alanında bir hava akışı yok. Ancak sistem devreye gireceğinde sisteme hava besleme üniteleri ilave edilecek. Bunlarda tünel içinde yeterli havayı sağlıyor olacak."
BATIRMA TÜP TÜNEL 11 PARÇADAN OLUŞUYORProjenin en ilgi çekici noktasının batırma tüp tünel olduğunu hatırlatan yetkililer, "Özellikle bu tünel grubunda yaklaşık 11 parçadan oluşan bir tüpler zinciri aslında. Biz bunu deniz tabanına açtığımız hendeğe yerleştirdik ve birleştirdik. Sonuçta 1,4 kilo metre uzunluğunda bir tünel oluştu. Deniz seviyesinden 60 metre aşağıya bir tüp tünel batırdık. Bu dünyada ilk olması açısından önemli bir projedir. Şahsım adına böyle bir projede yer alıyor olmak büyük bir gurur kaynağıdır" şeklinde konuştu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder